Thursday, May 13, 2010

SETEGUH KOTA KASIH- 8

Hari ini sudah genap 3 bulan Intan berulang-alik ke rumah Sinar Hidayah. Ketenangan mendampinginya setiap kali melihat anak-anak di situ. Sejak minggu lepas, hampir empat kali seminggu dia bertandang ke sana. Selalunya hanya hujung minggu sahaja.

“Kerap pula Intan datang sini yer..rindu pada Batrisya?” Umi Hamimah menegur tatkala Intan sedang mendukung Batrisya di Laman Mustika. Redup mata memandang dengan susun atur pohon-pohon hasil ilham Umi Hamimah sendiri. Dibelainya ubun-ubun Batrisya dan dipandangnya Intan. Gadis itu cuma tersenyum dan dikucupnya pipi bayi yang baru berusia 2 minggu itu.

“ Rindu sangat. Sampai Intan rasa nak bawa balik aje Batrisya ni. Kesian dia, bayi lagi..dah kehilangan ibu bapa.”dikucup lagi bayi itu.

“Dah ajal mereka Intan. Nasib baik Batrisya dapat diselamatkan walaupun masa dilahirkan, ibunya sudah lemah disebabkan kemalangan tu” Ibu bapa Batrisya terlibat dalam kemalangan semasa kereta yang dipandu ayahnya bertembung dengan lori sayur semasa bergegas untuk membawa isteri ke hospital.

“Umi, Intan jaga Batrisya boleh?” Umi Hamimah agak terkejut dengan permintaan gadis itu.

“Intan dah fikir masak-masak ke? Intan belum kahwin lagi..macam-mana kalau lelaki takut nak masuk meminang nanti?Jangan kata masuk meminang, nak mengorat pun takut silap kena isteri orang.” Umi Hamimah cuba berlawak dalam nasihatnya. Sama-sama ketawa. Intan faham apa yang dimaksudkan oleh Umi Hamimah. Cuma kasih dan sayangnya pada Batrisya seperti tidak dapat disembunyikan lagi.

“Intan kahwin dulu, bila suami boleh terima Batrisya, baru Umi bagi. Sebelum itu, biarlah Umi yang jaga. Intan boleh selalu datang tengok. Lagipun Intan kan kerja, siapa nak jaga dia..” Intan tersenyum kelat. ‘Bukannya aku tak boleh hantar umah pengasuh..risau kot orang lain amik Isya jer..Kalau baby bukan lama duk sini’

“Umi, jangan bagi orang lain jaga tau.” Intan masih cuba pertahankan kasihnya pada anak itu.

Kedengaran orang memberi salam. Kedua-duanya menyambut. Kelihatan seorang jejaka yang kemas pemakaiannya melambai-lambai pada Umi Hamimah. Umi membalas. ‘Macam dah biasa aje dia ni. Jangan datang nak ambil Batrisya sudah. Mau aje aku bawak lari budak ni.’ Intan membalas senyuman jejaka tersebut.

“Fazrul dari mana?” Umi Hamimah mulakan bicara apabila Fazrul Amirul merapati mereka.

“Dari rumah. Hari ni kan cuti Umi..datang tengok budak-budak. Dan, si comel ni..” Di cuit pipi Batrisya di sisi Intan.

‘Ish, dia ni.. macam-mana kalau tersentuh aku tadi. Kurang ajar betul lah.’ Jelas kelihatan wajah Intan yang terkejut dengan tindakan spontan Fazrul tadi. Fazrul yang tersedar dengan riaksi Intan cuma tersengih dan macam tiada apa-apa yang berlaku. Rancak berbual dengan Umi Hamimah membuatkan Intan lebih panas hati. Seolah-olah dia tidak lagi wujud di situ.

“Alahai..lapar lah tu..”Fazrul mencuit Batrisya lagi saat bayi itu merengek.

“Bagilah susu..lapar tu..? Dah kawen? Saya belum. Umi Hamimah menepuk bahu Fazrul Amirul sambil tersenyum. Merah padam muka Intan. Terus dia bangun dari bangku dan terus ke bilik sambil mendukung bayi kesayangannya.

“Fazrul..bergurau pun agak-agaklah. Malu Intan tu. Memanglah belum kawin, single pulak tu. Kenapa? Berkenan?” Umi Hamimah menduga anak lelaki keduanya. Faizul hanya tersenyum sambil memerhati Intan yang semakin laju melangkah.

Anaknya itu cukup nakal dan manja dengannya. Tambahan pula, sudah lama belajar di luar negara, balik menagih kasihnya kembali.

“Tak nak tinggal dengan Umi ke? Dah lah dulu dah jauh, sekarang pun masih nak tinggal jauh dari Umi. Bila dah kahwim nanti, tinggal dengan isteri pula..nasib lah jadi ibu ni..menahan rindu ajelah..”Umi Hamimah Cuma mengambil perhatian anaknya.

“Umi.. Fazrul dah 27 tahun. Kalau orang tengok, dah macam bapak orang pun ada. Takkan nak duduk dengan umi lagi..Tapi, kan tiap hari selasa Fazrul datang..hujung minggu pun datang kan?”Cuba mengambil hati uminya. Dalam masa yang sama, mengintai-ngintai ke dalam rumah.

‘Mana dia ni..marah ke? Gurau sikit pun tak boleh.’

“Perangai apa ni..intai-intai anak dara orang. Tak malu ke?”Tersengih- sengih Fazrul pada ibunya. Terasa malu juga. Umi Hamimah kembali ke pejabatnya apabila diberitahu oleh pembantu bahawa pegawai dari kebajikan masyarakat ingin menemuinya.

No comments:

Post a Comment